Anadolu'da Hayvanlara Yönelik Cinsel Suçlara dair Hitit Yasaları

"Hitit kanunları, M. Ö. 2. binyıl Anadolu’sunda toplumun yasakları, günahları veya toplumsal normlarının anlaşılması için de irdelenmesi gereken maddeler içermektedir. Özellikle hayvanlarla ilgili işlenen cinsel suçlar, teokratik bir devlet sistemi ile yönetilen Hititlerde tanrıların huzurunda kabul edilemez kirli ve lanetlenecek davranışlar olarak görülmektedir. Hayvanlarla İşlenen Cinsel Suçlar Kanunlarda hayvanlarla igili 187, 188, 199 ve 200A nolu maddelerde yer alan cinsel suçların cezaları ciddiyet ve ağırlıkları yüzünden kral tarafından verilir ve cezası ölümdür. 17. Maddelerde kralın huzuruna çıkmayan suçluların yaşamalarına izin verilebileceği de belirtilmektedir. 187 nolu kanun maddesi durumu şu şekilde ifade etmektedir: 'Eğer bir adam bir sığırla günah işlerse lanet edilecek bir eylemdir; o ölsün. Kralın kapısına onu götürür, onu kral öldürür, [kral] onu yaşatır, ama o kralın önüne çıkmasın.' (Imarati, 1992, s. 173) Aynı ifadeler bir adamın koyun, domuz ve köpek ile günah işlemesinde de geçmektedir. Fakat 200A nolu maddede ki ayrıntı ilgi çekicidir: 'Eğer bir adam bir at ya da bir katırla günah işlerse, cezaya değer bir eylem değildir. Ama o kralın karşısına çıkmasın ve din adamı olmasın.' (Imparati, 1992, s. 183) Görüldüğü gibi bazı durumlarda sodomi, ölümle cezalandırılmıyor, ama toplumdan soyutlanarak lanetleniyor, kralın önüne kesinlikle çıkarılmıyor ve din adamı olamaz şartıyla (Brandau & Schickert, 2004, s. 149) hiçbir zaman bu günahtan arınamayacağı vurgulanıyordu. Bu maddeler, Hitit yasalarında hayvanlarla işlenen cinsel suçların hem toplumsal hem de dinsel yaşamda yeri olmadığının bir kanıtıdır. İnsanlarla hayvanlar arasındaki cinsel ilişki  örneklerine birçok ilkel toplumda rastlanmaktadır. Bunlar özellikle o toplumların mitolojilerine yansımıştır. Öte yandan insanların bazı hayvanlarla günah işlediği için ölümle cezalandırılması, bu hayvanların konu edildiği kültlerle de bağlantılı olabilir.   199 nolu kanun maddesi şöyle demektedir: 'Eğer bir sığır bir adamın üstüne çıkarsa, sığır ölsün ve adam ölmesin, bir koyun adamın yerine alınsın ve o öldürülsün.' (Imparati, 1992, s. 183) Burada olayın tanrılar tarafından affedilmesi için sığırın öldürülmesi ve bir koyunun kurban edilmesi söz konusudur. Böylece olay tanrıların huzurunda tatlıya bağlanmış oluyordu. Bütün bu kanun maddeleri, Hititlerde cinsel suçlara karşı olan hassaslığı açıkça ortaya koymakta ve tanrılar tarafından hoş görülmeyeceğini de ifade etmektedir. Bryce’a göre cinsel suçlarla ilgili yasakların kanunlarda bu denli yer alması, toplumda bu tür faaliyetlere çok miktarda rastlanması ile açıklanabilir (Bryce, 2002, s. 63)."

["Hitit Kanunlarında Hayvanlarla İlgili Maddeler Üzerine Bir Değerlendirme",  Özlem Gavaz / Ekonomik Yaklaşım, Cilt : 23, Sayı : 83, ss.93-106  ]

Bu blogdaki popüler yayınlar

Henüz 13 Yaşındaki Berfin Demir'in İntiharı Araştırılsın!

Kürt Ulusal Marşı "Ey Reqîp"

Etnik ve mezhepsel faşizme sırtını yaslayanların bizlere verdiği mesaj